Opisy produktów są bardzo ważnym elementem zawartości sklepu internetowego. Mają wpływ na sprzedaż, pozycję słów kluczowych w wynikach wyszukiwania oraz zachęcają klientów do ponownych odwiedzin. Warto więc poznać i stosować zasady tworzenia dobrych opisów.
Dobry opis produktu, to przede wszystkim opis wyczerpujący, w sposób rzeczowy przedstawiający cechy przedmiotu, mający przekonać klienta do zakupu. W sklepie internetowym nie ma obsługi, która w razie czego odpowie na pytania typu „Czy te firany można prasować”, dlatego to takie ważne, aby wszystko, o co może zapytać klient, znalazło się w opisie produktowym.
Jeśli cechy opisu nie będą spełniały powyższych, naprawdę podstawowych wymogów, klient, o ile w ogóle znajdzie nasz produkt w wyszukiwarce, wyjdzie ze sklepu i znajdzie to, czego szuka, gdzie indziej. Co prawda zawsze możemy napisać „w przypadku dodatkowych pytań prosimy o kontakt” i nawet powinniśmy to zrobić, ale postarajmy się zredukować ilość możliwych pytań, na które opis produktu nie daje odpowiedzi, do minimum.
Opis produktu – jego elementy i cechy w punktach
Jeśli nie mamy dużego doświadczenia w tej materii, a próbujemy sami wypełnić treścią nasz sklep internetowy, powinniśmy wziąć pod uwagę kilka aspektów. Przystępując do tworzenia opisu produktu, najlepiej jest mieć gdzieś w pobliżu spisane elementy i cechy opisu – tak na wszelki wypadek, żeby niczego nie pominąć. To będzie coś w rodzaju listy kontrolnej, według której powinno konstruować się tekst. Oto przykład:
1. Nazwa przedmiotu / usługi
Ma przykuwać uwagę, w zwięzły sposób informować klienta, z jakim konkretnie produktem ma do czynienia. Nazwa nie może być przy tym zbyt długa, pamiętajmy, że choć bardzo istotna, nie jest zasadniczą częścią opisu. Nie powinna zawierać również wielu informacji technicznych, zwłaszcza podanych w formie niezrozumiałych skrótów. Liczą się tylko istotne dane.
W nazwie produktu, nie możemy pominąć na przykład informacji o producencie, zwłaszcza, jeśli sprzedajemy markową odzież czy sprzęt techniczny. Pamiętajmy, że główny nagłówek ma duże znaczenie z punktu widzenia pozycjonowania sklepu internetowego.
2. Zdjęcia produktowe
Oczywiście muszą być dobrej jakości, najlepiej zrobione przez kogoś, kto zna zasady tworzenia fotografii produktowej. Jeśli jednak nie chcecie na razie zatrudniać fotografa, wówczas przy niewielkiej nawet wiedzy na temat obróbki graficznej, można samemu podjąć się tego zadania. Najistotniejsze jest, by pamiętać, że zdjęcia to wizytówka całego sklepu internetowego, nie tylko produktu, który przedstawiają.
Zdjęcie produktu powinno przede wszystkim przedstawiać to, co sprzedajemy, bez zbędnych elementów w tle odwracających uwagę. W przypadku, gdy otrzymaliśmy zdjęcia produktowe od producenta, nie wahajmy się zrobić dodatkowo własnych, które ukażą jakieś dodatkowe detale. W ten sposób również wyróżnimy naszą ofertę wśród innych, konkurencyjnych.
Jeśli produkt stanowi zestaw – na przykład telefon + ładowarka + słuchawki – dobrze jest umieścić zdjęcie całej zawartości opakowania.
Zdjęcia produktowe mogą być umieszczone obok siebie, albo naprzemiennie z tekstem opisu. Wtedy klient patrząc na dany element na zdjęciu, wyjaśnienie, co to jest właściwie, nie musi skupiać się na szukaniu opisu w innych częściach sklepu. Bardzo fajnie ma to rozplanowane np. x-kom.pl. Warto przyjrzeć się ich opisom oraz ułożonym zdjęciom.
3. Opis cech produktu
Co prawda jeden obraz jest podobno jak tysiąc słów, ale dobre zdjęcia pod dobrą nazwą to nie wszystko. Zwłaszcza, że jak wspomniano, wielu sprzedawców może oferować podobne, czy nawet te same przedmioty, używając identycznych zdjęć producenta, jak nasze. Sama grafika, choćby najlepsza, nie przekona klientów do zakupu. Co więcej, algorytmy wyszukujące nie uznają strony naszego produktu za wartościową i nie pojawi się ona w wynikach wyszukiwarki. Istnieją jednakże szanse, że dobra optymalizacja grafiki na stronie pozwoli wyświetlać się np. w obrazach Google.
Ilość i rodzaj informacji zawartych w opisie, zależy od asortymentu. W przypadku obudowy do komputera, istotne będzie opisanie kolorystyki i jej możliwych wariantów – w przypadku płyty głównej, już nie. Jeśli sprzedajemy zaś odzież, warto w opisie zawrzeć informacje na temat rodzaju tkaniny, jaka jest w dotyku, tego, jak się układa oraz jaką ma strukturę. Niektóre z tych cech ciężko będzie zobrazować za pomocą zdjęć.
Prawdziwą sztuką jest na przykład opisanie produktów branży perfumiarskiej. Podstawowe informacje zazwyczaj można znaleźć na stronie producenta, ale warto uzupełnić je o coś od siebie. Na przykład o sugestię, czy produkt nadaje się bardziej do użytku codziennego, czy może raczej do zastosowań okazyjnych, wieczorowych.
Bez względu na asortyment, opis produktu musi być oryginalny oraz powinien zawierać słowa kluczowe umieszczone w naturalny sposób. Nie powinno ich być w opisie zbyt wiele.
Dobrze jest podzielić opis produktu na:
- główny: krótki i zwięźle prezentujący najistotniejsze informacje i zawierający podstawowe słowa kluczowe.
- dodatkowy: rozbudowany, prezentujący zalety produktu i korzyści wynikające z zakupu, przykładowe zastosowania, zawierający elementy takie jak:
- parametry techniczne, specyfikacja produktu, wzór, lub wzory do wyboru w przypadku kilku wariantów kolorystycznych oraz pozostałe słowa kluczowe (z tak zwanego długiego ogona).
Służ klientowi radą, przedstaw możliwe zastosowania produktu. Podkreśl cechy, które wyróżniają dany przedmiot/usługę spośród innych o podobnym zastosowaniu. Nie bój się zestawień typu „przed” i „po” kupnie danego produktu. Czyli na przykład: z zestawem narzędzi Stanley, Twoje majsterkowanie już nigdy nie będzie takie samo.
Wymień wszystko, co dostanie i czego nie dostanie klient. Jeśli – dajmy na to – zestaw nie zawiera baterii, koniecznie o tym napisz. Jeśli dodajesz zdjęcie produktu obrazujące jego zastosowanie, koniecznie dodaj informację o tym, nawet jeśli coś wydaje się oczywiste. Na przykład: sprzedajesz zestaw kawowy, więc zdjęcie podstawowe przedstawia napełnione filiżanki, ewentualnie paczkę kawy w tle. Podkreśl, że sprzedaż obejmuje jedynie filiżanki. Chyba, że kawę, taka jak na zdjęciu, dodajesz do zakupu gratis. Stosuj słowa pobudzające do działania, takie jak: wybierz, sprawdź, wypróbuj itp.)
Zadbaj o czytelny układ tekstu stosując pogrubienia, wypunktowania. Wybierz ładnego i czytelnego fonta. W miarę możliwości dostosuj ten wybór do rodzaju oferowanego asortymentu. Na przykład sprzedając zabawki dla dzieci, możesz dobrać mniej oficjalny krój. Ważne jednak, żeby dążąc do estetyki i oryginalności, nie stracić z oczu czytelności i przejrzystości tekstu.
Tło nie powinno być krzykliwe i odwracające uwagę od treści.
Długi opis produktowy – jak go prawidłowo podzielić?
Treść długiego opisu produktowego dobrze jest podzielić na sekcje, wypunktować cechy, a skład czy specyfikację przedstawić w formie tabeli.
Streśćmy najważniejsze zasady tworzenia opisu:
- określ, jakich informacji poszukuje klient;
- przedstaw konkretnie najważniejsze cechy produktu, unikając ogólników;
- używaj prostych zdań – są mniej męczące i łatwiej przyswajalne;
- odpowiednio umieść opisy produktów, cennik i elementy grafiki tak, by całość była przejrzysta;
- przekonuj klienta do zakupu, wymieniając korzyści płynące z użytkowania produktu;
- dopilnuj, aby dodatkowy opis nie powtarzał informacji z opisu głównego;
- nie zapominaj o SEO – umieść w opisie słowa kluczowe.
4. Specyfikacja techniczna w opisie produktu
Podziel ją na cechy ogólne, funkcje podstawowe i dodatkowe. Wypunktuj, albo jeszcze lepiej – przedstaw w formie tabeli. Informacje mają być oczywiście ścisłe i aktualne.
Nie zapominaj o wyszukiwarkach
Jak już wspominaliśmy, nasze produkty nie pojawią się w wynikach wyszukiwarek, jeśli o to nie zadbamy już na etapie tworzenia opisów. Dobierzmy więc właściwe słowa kluczowe, starając się myśleć, jak nasi poszukujący klienci. Następnie umieśćmy je w treści opisu w sposób naturalny, mając na uwadze również długość samego opisu. Tekst przesycony słowami kluczowymi wygląda nienaturalnie. Klient nie będzie chciał go czytać, a roboty uznają go za spam.
Atrybut alt dla zdjęć w sklepie internetowym
Słowa kluczowe powinny pojawić się przede wszystkim w tytule, śródtytułach, ale także w atrybutach alt zdjęć i grafik umieszczonych na naszej stronie/ sklepie internetowym.
Czym jest atrybut alt? Od słowa alternatywny, jest to tekst stosowany w kodzie html przy umieszczaniu zdjęć i innego rodzaju grafiki. W sytuacji, gdy dany obraz jest niedostępny, atrybut alt pozwala na wyświetlenie w jego miejscu dodatkowego tekstu, zamiast ikony oznaczającej uszkodzony plik. Tekst ten również biorą pod uwagę wyszukiwarki. Atrybuty alt są jednak pożyteczne nie tylko w kontekście SEO, ale też pomagają osobom niewidomym w zapoznawaniu się z treścią strony, a w przypadku użytkowników oszczędzających transfer, w czasie korzystania z urządzeń mobilnych przez wyłączanie wyświetlania obrazów – sygnalizują, co w danym miejscu na stronie się znajduje.
O wizualnej stronie opisów i jej znaczeniu dla ludzkiego oka pisaliśmy, ale należy pamiętać, że jest ona równie ważna dla wyszukiwarki.
Dobry opis produktu to przede wszystkim oryginalność
W żadnym wypadku nie ulegaj pokusie kopiowania opisu bezpośrednio, bez żadnych zmian, ze strony producenta. Wyjątek stanowi specyfikacja produktu – wzór, który zawiera parametry, bez komentarzy i rozwinięć.
Oryginalna treść opisów produktów dowiedzie, że szanujesz swoich klientów i traktujesz poważnie – choćby ich pamięć i spostrzegawczość. Wyróżni też Twój sklep spoza innych, oferujących podobny asortyment. Docenią to zarówno ludzie, jak i wyszukiwarkowe roboty.
Oryginalnością powinna cechować się także grafika. O ile jest możliwe wykorzystanie zdjęć od producenta przedmiotu, co zazwyczaj odbywa się za jego przyzwoleniem, o tyle niedopuszczalne jest kopiowanie zdjęć (jakichkolwiek treści, zresztą) z innych sklepów.
Opisy produktów, cennik i grafika – tego nie pozostawiaj bez aktualizacji
Raz stworzone opisy oczywiście mogą funkcjonować, dopóki nie wyprzeda się dany asortyment. Wtedy zazwyczaj strona z danym produktem staje się niewidoczna. Zaleca się, aby od czasu do czasu przejrzeć treści i je zaktualizować. Może na przykład zdarzyć się, że sprzedawany przez nas mikser miał swego czasu obroty najwyższe z możliwych w swojej klasie i nie omieszkaliśmy umieścić tej informacji w opisie, i to tłustym drukiem. Od pół roku jednak, jest dostępny inny – mocniejszy i szybszy. Nie będziemy wiarygodni pozostawiając opis naszego miksera bez zmian…
Jak widać, tworzenie opisów produktów jest jednym z najważniejszych elementów e-handlu.
Poświęcajmy temu wystarczającą ilość uwagi – to zaprocentuje. Jeśli zaś masz problem z opracowaniem treści, możesz poszukać sprawdzonej agencji content marketingowej, która opracuje dla Ciebie w krótkim czasie wyjątkowe, oryginalne opisy. Zapraszamy!
Nasz cennik opisów produktów:
Ilość znaków |
Cena netto |
500 | 10 zł |
1000 |
18 zł |
1500 |
25 zł |
2000 |
32 zł |