Fanpage na Facebooku to strona firmy, marki, społeczności lub osoby publicznej, umożliwiająca komunikację z fanami. Dzięki fanpejdżowi można promować biznes, pokazać swoje usługi i produkty, pozyskać nowych klientów, zaprosić na wydarzenie czy nawet dotrzeć do osób, które już odwiedziły stronę www lub sklep internetowy. Fanpage daje nam wiele możliwości i jest coraz częściej stosowany w promowaniu każdego biznesu. Zanim jednak podpowiem, jak założyć dobry fanpage na FB, pokrótce poruszę temat profilu osobistego oraz strony firmowej na FB.
Czym jest profil osobisty, a czym fanpage na Facebooku?
Istnieje spora różnica pomiędzy profilem osobistym, a fanpage na FB. Profil zakładamy w celu łączenia się ze znajomymi, dzielenia się z nimi informacjami z życia osobistego, natomiast fanpage wykorzystuje się głównie po to, aby zaprezentować własny biznes bądź daną osobę. Widoczność pewnych informacji na profilu osobistym możemy ograniczyć, na fanpage’u już nie. Strona na FB jest publiczna, a więc to co zostanie opublikowane na tablicy, będzie widoczne nie tylko dla fanów, ale również dla osób przeglądających stronę.
Fanpage na Facebooku daje także możliwość publikacji materiałów w wyjątkowej formie np. dodania menu restauracji czy zaprezentowania w atrakcyjnej postaci usług bądź produktów ze sklepu internetowego. Prócz tych możliwości, fanpage na FB to miejsce, które daje sposobność:
- promowania postów;
- zapraszania na wydarzenia;
- utworzenia grupy powiązanej z biznesem;
- reklamowania i pozyskiwania nowych klientów;
- monitorowania i analizowania na bieżąco statystyk, w tym analizowania reakcji użytkowników na publikowane posty.
Profil osobisty jest natomiast podstawową formą „bycia” na FB. Zakładamy go, podając zwykle prawdziwe imię i nazwisko. Facebook weryfikuje profile, jak i fanpage’e, dlatego wiele fikcyjnych kont jest przez niego kasowanych. Profil na Facebooku nie może też być firmowy, ani związany z danym tematem, gdyż zostanie po prostu usunięty (za niezgodność z regulaminem FB).
Warto także dodać, że profil osobisty ma limit znajomych. Gdy przekroczy się magiczne 5000 znajomych, wówczas nie ma możliwości przyjmowania nowych zaproszeń, ani zapraszania innych do własnej „sieci”. I tu znowu przewagę nad profilem osobistym ma fanpage, za pomocą którego nie zbieramy znajomych, lecz fanów. I co najważniejsze, możemy ich mieć ogromną ilość, nie mamy więc żadnych ograniczeń.
Czy profil osobisty można przekształcić w fanpage na FB?
Tak, Facebook jak najbardziej daje taką możliwość. Co należy zrobić?
-
- Zalogować się na profil i przejść na stronę https://www.facebook.com/pages/create/migrate;
- Kliknąć rozpocznij;
- Powinno pojawić się okno konfiguracyjne. W tym miejscu dodajemy kategorie strony np. twórca wideo, szkolenia, dziennikarz.
- Następnie wybieramy znajomych i obserwujących, którzy otrzymają od nas powiadomienie o utworzeniu nowej strony. Dodajemy także filmy i zdjęcia, które zostaną skopiowane na nowo utworzoną stronę na FB. W ostatnim, czwartym kroku, pojawia się podsumowanie wszystkich ustawień. Gdy wszystko się zgadza, klikamy „utwórz stronę”.
Jeśli zatem stoimy przed wyborem, co będzie lepsze dla firmy: profil osobisty czy fanpage, jesteśmy za fanpage. Zanim jednak podejmie się ostateczną decyzję, należy zastanowić się nad celem, który chcemy osiągnąć.
Krok po kroku, jak założyć fanpage firmy na Facebooku
Zakładanie fanpage na Facebooku nie jest wcale takie trudne. Gdy posiadasz już konto osobiste, przejdź na stronę https://www.facebook.com/pages/creation/
Przed nami ukazują się 2 pola:
- możemy założyć fanpage dla firmy lub marki, za pomocą którego zaprezentujemy produkty i usługi, wyróżnimy markę oraz dotrzemy do większej liczby klientów na Facebooku;
- drugie pole jest natomiast dedykowane do utworzenia fanpage dla społeczności lub osoby publicznej.
W przypadku, gdy prowadzisz lokalny biznes, np. kwiaciarnię w Opolu, wybierzesz tworzenie strony „firma lub marka”, jeśli zaś jesteś aktorem, skorzystasz z tej drugiej opcji.
Pole „nazwa strony” na Facebooku
– Tu polecamy, aby znalazło się słowo kluczowe + nazwa Twojej firmy. Załóżmy więc, że prowadzisz wspomnianą kwiaciarnię w Opolu. Możesz w nazwie umieścić „Pod Stokrotką”, jednak nazwę firmy warto byłoby poprzedzić słowem kluczowym, w naszym przypadku „kwiaciarnia”. Możesz także nazwać fanpejdż Kwiaciarnia „Pod Stokrotką” w Opolu.
Kategoria na Facebooku
Facebook oferuje wiele kategorii. W tym miejscu wpisz ogólne słowo, które podsumowuje Twoją działalność. Kategorię będziesz mógł zmienić w dowolnej chwili.
Adres firmy na Facebooku
Tu podajemy pełen adres firmy. Ułatwi to w przyszłości dotarcie klientów do firmy czy promowanie biznesu w danej lokalizacji.
Numer telefonu
Zalecamy, aby go podać. Ludzie lubią dzwonić i pisać. Gwarantujemy, że właśnie na fanpejdżu będą również szukać nr telefonu do Twojej firmy.
Po uzupełnieniu tych danych, Facebook poprosi nas o dodanie zdjęć profilowych. Możesz je dodać na tym etapie, bądź przejść dalej i dodać w późniejszym czasie.
Zdjęcie profilowe na Facebooku – wymiary
Zdjęcie profilowe na Facebooku najlepiej, aby przyjęło format kwadratu. Sam Facebook mówi, że obraz na komputerach ma wymiary 170×170 pikseli. Nic się nie stanie, jak dodasz większe zdjęcie np. 600×600 pikseli.
Zdjęcie w tle strony na Facebooku – wymiary
Zdjęcie powinno mieć minimum 820×312 pikseli.
Zdjęcia w tle, jak i zdjęcie profilowe, najlepiej przygotować w formacie png (nie w jpg), dzięki temu zachowają lepszą jakość.
To tyle, jeśli chodzi zakładanie konta firmowego na FB. Pokazałam krok po kroku, w jaki sposób możesz sam utworzyć fanpage na Facebooku.
Zakładanie nie jest więc takie trudne, trzeba jednak czytać ze zrozumieniem wszelkie porady, jakie daje nam Facebook. Po tym, jak założyliśmy fanpage, trzeba przejść do jego optymalizacji, a więc dodania treści, uzupełnienia np. cennika oraz stworzenia pierwszych postów. O optymalizacji fanpage napiszemy w innym wpisie.
Masz pytania odnośnie tego, jak założyć fanpage na Facebooku? Skomentuj 😉 Jeśli zaś szukasz agencji social media, zapraszam do kontaktowania się z nami.
Joanna Krems