Trafiłeś tu, ponieważ najprawdopodobniej zastanawiasz się nad prowadzeniem bloga, szukasz wskazówek, jak pisać lepiej bądź zależy Ci na tym, aby poprawić wizerunek firmy w internecie. Zanim jednak udzielę jakichkolwiek wskazówek, postaram się odpowiedzieć na pytanie: co to jest blog i jakie wyróżniamy jego rodzaje.
Co to jest blog?
Blogiem można nazwać internetowy magazyn, dziennik, który jest systematycznie uzupełniany wpisami. To jedna z form, jaką może przyjąć serwis internetowy. Prócz blogów, w sieci istnieją fora internetowe, sklepy www, portale, serwisy randkowe, portale społecznościowe: Facebook, Instagram, Pinterest, portale ogłoszeniowe i wiele innych.
Każdy wpis na blogu zawiera tekst, grafiki, infografiki bądź inne multimedia np. dokumenty do pobrania w pdf czy linki do wideo. Wpisy na blogu zwykle nie są długie, jednakże pisane przystępnym językiem, dopasowanym do grupy odbiorców. Na naszym biznesowo-marketingowym blogu, tworzymy jednak dłuższe wpisy, gdyż zależy nam pozycjonowaniu oraz ciekawym ujęciu tematu. 🙂
Pisząc dalej… Większość blogów ma status publiczny, a więc jest dostępna dla wszystkich. Blog internetowy ma także czytelników, którzy angażują się, umieszczając głównie komentarze pod wpisem bądź udostępniając treść dalej np. w social media.
Blog może być postawiony na odrębnej domenie bądź przynależeć do danego serwisu. Często firmy tworzą nową podstronę w swoim serwisie www o nazwie „blog”, którą zapełniają treścią. Publikowanie tekstów na stronie firmowej przekłada się na większy ruch z wyszukiwarki Google, a co za tym idzie, większą ilość potencjalnych klientów i mniejsze nakłady finansowe na pozycjonowanie. Sprawdzone. 😉
Dzięki komentarzom, blog stwarza możliwość rozmowy z czytelnikami, którzy nie tylko chcą zdobyć konkretną wiedzę, ale czasem stają się naszymi klientami.
Blogi internetowe zaczęły zyskiwać popularność około 1996 roku. Trzy lata później, w 1999 r., firma z San Francisco – Pyra Labs – założyła witrynę Blogger.com, na której można było zupełnie bezpłatnie blogować, a zatem tworzyć treść trafiającą do czytelników, dzielić się z nimi ciekawostkami, swoimi rozmyślaniami.
Cechą charakterystyczną blogów, prócz wyglądu i systematyki w dodawaniu, jest także prostota publikacji treści. Jeśli mamy bloga na WordPressie, wówczas dodawanie wpisów staje się naprawdę proste. Interfejs, podobny do wordowskiego, pozwala w ciągu paru minut doskonale sformatować tekst, dodać grafiki i inne materiały.
Rodzaje i typy blogów w internecie
Możemy wyróżnić wiele typów bloga, jednakże najpopularniejsze to:
- Blog osobisty.
- Blog firmowy, brandowy.
- Blog z newsami, wiadomościami, zwykle prowadzony przez kilka osób.
- Blog tematyczny np. poświęcony tylko hodowli psów rasowych.
- Vlog, wideoblog – najistotniejszą treść stanowią nagrania wideo.
- Fotoblog – podstawową treść stanowią zdjęcia np. wykonanych własnoręcznie przedmiotów.
Blog osobisty
Kiedyś wielu z nas prowadziło pamiętnik (pisany ręcznie), przyjmujący formę książki, zeszytu. Notowaliśmy w nim to, na co mieliśmy tylko ochotę. Tak jest również i teraz, lecz papierowy pamiętnik przyjął wersję elektroniczną, internetową.
W osobistym blogu, autor porusza zagadnienia związane ze swoim życiem. Może tworzyć treści typu: „zakupy z wczorajszego dnia” czy „co podobało się w horrorze „Zakonnica”. Odbiorcą takiego pamiętnika może być sam twórca, bądź jeśli pragnie podzielić się swoim życiem z innymi, wówczas informuje o blogu swoich znajomych.
Blog osobisty może być ciekawy nie tylko dla bliskich samego autora, ale także dla osób zupełnie mu nieznanych. Jeśli twórca porusza ciekawe zagadnienia, wówczas dociera do większej grupy odbiorców.
Blog osobisty jest szczególnie popularny wśród znanych osobistości – muzyków, sportowców, aktorów. Na ich blogach, znajdziesz informacje o najciekawszych wydarzeniach z życia, zadasz pytanie np. w komentarzu, a także poznasz wszystkie historie, którymi pragnie podzielić się Twój idol z innymi. Za przykład bloga mogą posłużyć:
- http://rozenekmajdan.com
- https://dorotaszelagowska.pl
- http://sinbymannei.com/pl
Osoba publiczna jednak nie zawsze ma czas na prowadzenie własnego bloga w internecie, dlatego w tym celu zatrudnia się specjalistów np. z agencji PR.
Blog firmowy, brandowy
Prowadzenie bloga firmowego ma głównie na celu promowanie marki, firmy lub osoby. Teraz znajdujesz się na blogu poruszającym zagadnienia z zakresu marketingu, copywritingu i reklamy w internecie. Wokół każdego bloga, w tym również naszego, gromadzą się użytkownicy, niekoniecznie potencjalni klienci. Jednakże jeśli któryś z czytelników będzie kiedyś chciał zamówić interesujące teksty na stronę internetową, wówczas istnieje duże prawdopodobieństwo, że skontaktuje się z nami. Dlaczego? Otóż dlatego, że spodobał mu się nasz tekst, albo że zapamiętał markę, albo jest po prostu ciekaw, co możemy mu zaoferować. Jeśli użytkownik często trafia na systematycznie bloga firmowego, wówczas wie, że po drugiej stronie znajduje się zespół znający się na rzeczy. To samo ma miejsce, kiedy szukamy np. fotografa na wesele czy coacha z marketingu. W każdej branży mamy guru – i zwykle to z nimi kontaktujemy się, oczywiście wcześniej analizując portfolio czy opinie.
Blog firmowy / brandowy jest więc skutecznym narzędziem ułatwiającym dotarcie do potencjalnych klientów, a ponadto, budującym pozytywny wizerunek.
Czy warto prowadzić bloga?
Jak najbardziej. Prócz większej sprzedaży, blog pozwala:
Stworzyć profil eksperta w danej dziedzinie
RADA:
Tworząc treści na bloga, uwzględnij także tematy poradnikowe. Mianowice napisz o tym, co wiesz. Pokaż, że jesteś ekspertem w danej dziedzinie. Wytłumacz, jak coś zrobić samemu. Nie obawiaj się, że jeśli opracujesz szczegółowo dany temat np. jak wykonać dobre zdjęcie w nocy, to stracisz potencjalnych klientów. Wiele osób czyta artykuły, a następnie zatrudnia człowieka, który za nich wykona profesjonalnie zadanie.
Blog firmowy pozwala lepiej zrozumieć odbiorców
RADA:
Blog na stronie internetowej to dobra okazja nie tylko do podzielenia się wiedzą i nowinkami, ale także do wysłuchania czytelników, którzy udzielają się w komentarzach. Internauci zadają pytania? Świetnie. Ich pytania mogą stanowić tematykę na kolejne artykuły!
Prowadzenie bloga dla sklepu internetowego
Prowadzenie bloga firmowego dla sklepu internetowego przynosi wiele korzyści m.in.:
- daje możliwość zaprezentowania produktów z zupełnie innej perspektywy, w szczególności zastosowania w życiu, na co dzień;
- pozwala wygenerować większy ruch w sklepie, a zatem pozyskać więcej klientów;
- ułatwia pozyskanie subskrybentów;
- stała aktualizacja treści korzystnie wpływa na pozycjonowanie sklepu internetowego;
- daje możliwość zbudowania grupy odbiorców wokół serwisu, co w późniejszym okresie może przekształcić sklep internetowy w centrum rzetelnych informacji;
- blog wysokiej jakości wyróżni Twoją firmę na tle innych sklepów internetowych (nadal prowadzenie bloga firmowego stanowi nowość, i tylko niektóre firmy wprowadzają tę możliwość promowania biznesu w internecie).
Prowadzenie bloga firmowego – jaki jest cennik?
Cena prowadzenia bloga firmowego jest zależna od ilości publikowanych tekstów, od branży, tematyki, a także od dostarczonych materiałów. Jednak sądzę, że dobre agencje copywriterskie są w stanie poradzić sobie (prawie) z każdym zagadnieniem. 🙂
Przed jakąkolwiek dłuższą współpracą, copywriter przystępuje do researchu, a więc szuka informacji w internecie. Zdarza się nawet, że korzysta z innych źródeł wiedzy, udając się np. do biblioteki. Brzmi niesłychanie? Czasem naprawdę tak jest 😉 Wszystko zależy od tematu.
Na cenę prowadzenia bloga firmowego ma także wpływ ilość znaków. Jeśli teksty pisze nasza agencja copywriterska, wówczas staramy się, aby miały one minimum 4000 znaków (zwykle wychodzi znacznie więcej). Pisząc teksty, należy skupić się nie tylko na ilości znaków, ale również na jakości. Jeśli blog firmowy jest prowadzony na głównej domenie, wówczas teksty muszą mieć wysoką jakość.
Co to znaczy wysoka jakość tekstów na stronie internetowej? To między innymi teksty unikalne, napisane wyłącznie dla danego klienta. To również treść niezawierająca błędów, pisana językiem dopasowanym do grupy odbiorców. Ponadto, w tekście muszą pojawić się odpowiednie słowa kluczowe, nagłówki czy wypunktowania i materiały graficzne. Nie można również zapominać o linkowaniu wewnętrznym.
Cennik prowadzenia bloga firmowego jest więc zależny od kilku czynników, jednakże za 3 wpisy w miesiącu, agencje pobierają średnio 400 zł netto. Ponadto, jeśli brakuje Ci zupełnie czasu na zarządzenie firmowym blogiem, wówczas agencja może opublikować treści na Twojej stronie.
Jeśli szukasz sprawdzonej agencji content marketingowej / agencji copywriterskiej, skontaktuj się już dziś! 😉
Wyczerpujący artykuł, blogi mają ogromny potencjał 😉