Blog

Co to jest content marketing?

Blog

co to jest content marketing?

Content marketing to komunikacja z odbiorcą poprzez odpowiednią reklamę, naukę, porady, a także tworzenie specjalnie dedykowanych treści, które zachęcą klienta do dalszego zagłębiania się w interesujący go temat. W Internecie szukamy najczęściej odpowiedzi na wszystkie nurtujące nas pytania: jak? Dlaczego? Po co? Finalnie często dowiadujemy się, że jesteśmy chorzy na nieznaną, śmiertelną chorobę i zostało nam parę dni życia. A właśnie w content marketingu chodzi o to, by treści edukowały i pomagały, a nie wprowadzały chaos i zamieszanie.

Treści, treści i jeszcze raz treści!

To ich tworzenie i odpowiednia dystrybucja sprawia, że trafiają one do docelowej grupy odbiorców, którzy dzięki nam mają odpowiedzi na dręczące ich pytania. Jednak nie chodzi tutaj jedynie o wpisy. Ważna jest również oprawa graficzna, odpowiednie treści multimedialne i wizualne. Nie może być nudno! Właśnie unikatowość, najwyższa jakość, a także ciekawe treści przyciągają uwagę odbiorców i zatrzymują ich na dłużej. Ponadto, content marketing ma uwodzić odbiorców, przekazywać im treści, które będą zarówno na najwyższym poziome, ale także nie zanudzą niczym szkolna rozprawka! Twórzmy tak, by chciało się to czytać i reagować. Tworzone przez nas treści mają wzbudzać zainteresowanie użytkownika, często wywoływać efekt „Wow, ale oni dobrze piszą!”. Te treści tworzone są po to, aby generować odpowiednie zyski dla marki, która je tworzy. Trzeba jednak pamiętać, że nie ma nic za darmo, a na oddanie naszego konsumenta trzeba zasłużyć, gdyż jest on bardzo wymagający. Klient nasz Pan! Więc dajmy mu wszystko, co najlepsze i jeszcze więcej.

Użytkownicy nie dają się już wodzić za nos. Przeszukują Internet w celu uzyskania odpowiedzi, która sprosta ich oczekiwaniom. Czasy, kiedy specyfika pozyskiwania potencjalnego klienta opierała się już na sile perswazji, bez uzasadnienia swojej słuszności, skończyły się. Teraz użytkownicy są bardziej świadomi, więc mają też zdecydowanie większe wymagania co do treści. W końcu wiedzą, czego konkretnie szukają.

Tęsknota za jakością

Telewizja nam jej nie daje, radio nam jej nie daje, gazety? Też nie! Gdzie zatem szukać jakości prezentowanych treści, za którą tak tęsknimy? Internet jest tym miejscem! Oczywiście trzeba również umieć w nim szukać, bo i tu można zabrnąć tam, skąd ciężko jest wrócić i zapomnieć. Reklama jest wszechobecna, dociera do nas z każdej strony, z każdego miejsca w jakim się znajdujemy, nawet nie zdajemy sobie z tego sprawy. Większość z tych przekazów nie zostaje przez nas zapamiętanych. To właśnie zasadnicza różnica pomiędzy content marketingiem, a tradycyjną reklamą. Content marketing jest po to, by pomóc i by zapamiętać z treści jak najwięcej. Użytkownicy sami po niego sięgają, nie na odwrót.

Treści, które nic nie wnoszą do życia, jak i te, które nie mają większej wartości, to nic innego jak spam, a spam najczęściej staje się niewidoczny lub kasowany. Dlatego content marketing jest tak ważny, ponieważ jest wartościowy i przynosi wymierne korzyści. Co ważne, obok content marketingu klient nie potrafi przejść obojętnie, co również zachęca go do zakupu prezentowanego produktu bądź usługi.

Chcesz dotrzeć do klienta? Otwórz się na niego!

Wiemy sami po sobie, że zbytnie natężenie reklam, czy to w naszych skrzynkach pocztowych, czy na e-mailu, a może nawet na wycieraczce przed mieszkaniem, to nie jest dobre rozwiązane. Cała ta makulatura od razu ląduje w koszu i bardzo często nawet nikt jej nie przeczyta. Tworząc dobry content marketing trzeba przede wszystkim pamiętać o kliencie, pokazać mu, że ta oferta nie tylko przybliży mu produkt, o którym chce dowiedzieć się więcej, ale będzie to również pozyskanie wiedzy, którą następnie może się dzielić. W czasach, kiedy tak bardzo potrzebujemy więcej czasu, by żyć, to właśnie korzyści są najważniejsze. Dlatego marnowanie go na przebrnięcie przez artykuły, które tylko nam ten czas zabiorą, nie dając nic w zamian, wydaje się bez sensu i rzeczywiście takie jest. Chcesz, by Twoje treści trafiały jeszcze dalej, chcesz zrzeszać sobie jeszcze więcej oddanych i zaangażowanych w to co robisz klientów? Wyjdź naprzeciw ich oczekiwaniom i nie bój się mówić! Oczywiście mądrze i bez wodolejstwa, liczą się konkrety, ale też nie suche fakty. Przekaz, który tworzysz powinien opierać się na paru kluczowych zasadach.

Przekaz powinien być:

  • rzetelny – wszystkie fakty, które w nim umieszczasz, nie mogą być wyssane z palca, muszą być potwierdzone i prawdziwe
  • wiarygodny – nie masz jak potwierdzić tego, co napisałeś w swoim artykule? Nie pozyskasz klientów. Zważaj na to, co piszesz i zawsze miej poparcie w raportach, odpowiedziach ekspertów
  • niepowtarzalny – wiesz sam po sobie, jak męczące są jednakowe treści, które powielane są w nieskończoność. Wyjdź poza ramy i twórz tak, byś również Ty miał z tego ogromną radość
  • praktyczny – nie możesz czegoś wykorzystać odnosząc tego swojego życia? Jest to zatem Ci niepotrzebne. Twórz treści tak, by były one przydatne w codziennym życiu
  • prosty – nie zapominaj o jakości. To ona decyduje o tym, jak odbiorą Cię inni
  • uniwersalny – nie potrafisz trafić do większej grupy społecznej, niż tylko do poszczególnych osób? Zmień to! Bądź bardziej fleksyjny i pokaż, że potrafisz dotrzeć dalej
  • Pokuś się o efekt wow!

Nie wysyłaj reklam, nie spamuj biednych użytkowników nic nieznaczącymi treściami, idź jeszcze dalej, przedstaw im to, na co czekają i pokaż, że to Ty jesteś najlepszy, a Twoje treści są na wagę złota. Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom i pokaż, kto tu rządzi.

Pamiętaj również, że chcesz dotrzeć do różnych grup wiekowych, zatem twórz treści tak, by zadowolić jak największą liczbę użytkowników. Nie bój się języka. Baw się nim, ale pamiętaj o umiarze! Umiar to podstawa, we wszystkim, rzecz jasna ? Wykorzystuj wszystkie dostępne media, przygotowuj treści tak, by pasowały do eBooków, na Youtuba, Instagrama, Facebooka etc. Bądź fleksyjny na te wariacje.

A oto kilka przydatnych narzędzi, które pomogą Ci zaistnieć w sieci!

  1. ebooki – sprawdzą się doskonale dla osób, które pragną pozyskać więcej treści. Trzeba tutaj pamiętać jednak o tym, żeby zadbać o doskonałą jakość tekstu, jego wydanie. Bo przecież ma to być książka! Nie może zawierać zaledwie 5 stron. Nad eBookiem warto zastanowić się o wiele dłużej. Mają spełnić one rolę edukacyjną, przekazać wartość większej grupie odbiorów. Jest to również ogromny prestiż dla marki, która nie bała się wypuścić dobrego eBooka.
  2. aplikacja mobilna – w świecie z nowymi technologiami, gdzie w ciągu niecałej sekundy do naszej głowy spływa milion informacji, nie można zapomnieć o odpowiedniej aplikacji mobilnej. Aplikacja pozwala na jeszcze bliższy kontakt z użytkownikiem, wchodzi do jego sfery prywatnej. Zrób to dobrze, a będziesz wielbiony przez miliony! Osoby, którym spodoba się Twoja aplikacja, będą dzieliły się nią dalej.
  3. raporty – to rozwiązanie dla zdecydowanie bardziej wymagających użytkowników, którzy szukają twardych dowodów i faktów. Przy raportach kwestią kluczową jest rzetelność i zgodność z faktami, dlatego też warto poświęcić na nie zdecydowanie więcej czasu i zadbać o źródła, z których pozyskujemy informacje.
  4. wideo – jesteśmy wzrokowcami, o tym nie wolno zapominać. Najpierw widzimy, potem słyszymy. Dlatego tak ważna jest treść wideo w content marketingu. Doskonały przekaz merytoryczny zamknięty w kolorowej, dobrze wykonanej otoczce wideo to gwarancja sukcesu i subskrybentów. A to przekłada się na zaangażowanie w publikowane przez nas treści i zachęca do dalszego kontaktu z naszą marką. Ponadto, wideo zwiększają zdecydowanie zasięg naszej marki. Jednego dnia mogą one być popularne w kraju i tu zdobywać szczyty popularności, innym razem wylądują w Honolulu i tam również podbiją serca internautów. Przy wideo warto pamiętać również o języku. Filmy powinny być tworzone w języku najbardziej uniwersalnym. Jeśli skupiasz się na odbiorcach tylko w Polsce, mów zatem po polsku. W innych przypadkach stwórz wideo w języku angielskim. Nie zapominaj o napisach w wielu językach. Przez to będziesz dostępny nie tylko dla jednego kraju.

Otwórz się na świat, a wiele zyskasz

Content marketing jest dla osób, które potrafią wziąć biznes i życie w swoje ręce. Nie bój się zaryzykować, bo nigdy nie dowiesz się, czy było to dobre posunięcie. Popełniaj błędy (ale nie za duże), ucz się na poczynaniach konkurencji, obserwuj, notuj i wyciągaj wnioski. To content marketing wychodzi naprzeciw wszystkim oczekiwaniom klientów i dopasowuje się w ich gusta, zrozum czego potrzebują otaczający Cię ludzie, aby jeszcze lepiej dotrzeć do ich potrzeb. Nie bój się słuchać i zadawać pytań, pozwól się wygadać, bądź przyjacielem, który może im pomóc. Biznes to biznes, ale tworzą go ludzie i o tym nie wolno zapominać. Dalej nie jesteś przekonany? Pokażemy Ci zatem jeszcze, co daje content marketing jeśli tylko chcesz chociaż trochę wyjść ze swojej strefy komfortu. Gotowy? Zaczynajmy!

  • Liczba odwiedzin na Twoich portalach społecznościowych, zainteresowanie Twoją marką i tym co robisz, zdecydowanie się zwiększy. Pokaż użytkownikom, że to właśnie do Ciebie mają się zwracać ze swoimi problemami i zademonstruj, że masz dla nich rozwiązanie, którego tak uparcie poszukują.
  • otwórz się na jeszcze większą ilość konsumentów, zwiększaj zasięg. Jak będziesz dobry w tym, co robisz na pewno zauważy Cię wielu. Publikuj tam, gdzie jest dużo osób, a social media to rozwiązanie dla Ciebie.
  • to właśnie content marketing sprawi, że będziesz mógł się swobodnie komunikować ze swoimi klientami. Pisz wiadomości, odpowiadaj na komentarze, pokaż, że aktywnie korzystasz z tych mediów i potrafisz wykorzystać ich potencjał. Ponadto, dzięki szybkim odpowiedziom Twoi klienci zauważą, że jesteś bardziej ludzki, że nie prowadzisz tylko poważnego biznesu, ale również potrafisz rozmawiać.
  • SEO, SEO, SEO – zadbaj o swoją pozycję. Bądź widoczny i rozpoznawalny, kojarz się z wysoką jakością i zaangażowaniem w to, co robisz.
  • i najważniejsze edukuj, pokazuj, że masz wiedzę, że cały czas się doszkalasz. Twoje trudy nie pójdą na marne, jeśli sam zadbasz o to, by być wartościowym.

Content marketing przyszłością?

W odpowiedzi na powyższe pytanie, tak jest to przyszłość, która już stawia pierwsze kroki. Tradycyjne reklamy nie dość, że długie i bezwartościowe, to jeszcze jest ich przesyt. To właśnie przez ich ogromne natężenie powstały Adblocki. Klient ma stać się wielbicielem Twojej marki, a Twoim zadaniem jest go do siebie zachęcić. Nie odstraszaj klientów nadmiarem niepotrzebnej treści, twórz je tak, by były kwintesencją dobrze dobranych faktów, które będą przydatne. Rozmawiaj i pokaż swoją ludzką twarz, dzięki temu Twoi klienci bardziej ci zaufają i co najważniejsze – polubią Cię. A co za tym idzie będziesz miał wsparcie z ich strony, a to jest najważniejsze. Zaskarb sobie ich serca, a oni odwdzięczą Ci się lojalnością i oddaniem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *