Blog

O czym pisać na blogu firmowym?

Blog

blog firmowy prowadzenie cennik

Czy nie wystarczy, że firma ma swoją czytelną i przejrzystą stronę internetową? Czemu ma posłużyć blog firmowy? Coraz więcej firm zadaje sobie te pytania, zwłaszcza widząc, że konkurencja systematycznie go prowadzi.

Blog firmowy może być doskonałym narzędziem marketingowym, które buduje więź między firmą i klientami – obecnymi i przyszłymi.

Najważniejsze korzyści z dobrze prowadzonego firmowego bloga to:

  • buduje wizerunek firmy jako eksperta i jednego z intelektualnych liderów w swojej branży;
  • stanowi miejsce spotkań i wymiany informacji zamieniając firmę i klientów w jedną społeczność
  • buduje zaufanie klientów;
  • informuje o aktualnościach, promocjach, akcjach i eventach;
  • poprawia pozycję firmy w wynikach wyszukiwarek.

Nie ulega wątpliwości, że bloga warto mieć, ale i tak trzeba ustalić, po co. Od tego bowiem będzie zależała tematyka zamieszczanych na nim wpisów.

O czym pisać na firmowym blogu – 6 pomysłów na blogową strategię

Blog firmowy, zwłaszcza na początku, może stanowić wyzwanie. Kiedy już podejmiesz decyzję, co do jego prowadzenia, pozostaje kwestia zasadnicza – o czym pisać na blogu firmowym? Musisz określić, jaką blog ma spełniać funkcję, ustalić grupę docelową oraz określić strategię prowadzenia bloga.

Jakie masz możliwości?

  1. Piszesz bloga głównie dla obecnych klientów. Pomagasz im rozwiązywać problemy, jakie mogą napotkać w wykorzystywaniu Twoich produktów czy usług, a także podpowiadasz nowe sposoby ich wykorzystania.
  2. Kreujesz siebie i swoją firmę jako eksperta w branży, udzielając porad nie tylko dotychczasowym klientom, ale i pozostałym użytkownikom. Tematy blogowe mogą nieznacznie wykraczać poza zakres Twojego działania. Na przykład posiadając restaurację z daniami dla wegetarian, zamieszczasz porady dotyczące zdrowego żywienia. Stajesz się czymś więcej, niż restauratorem, bo ekspertem w dziedzinie zdrowego żywienia.
  3. Skupiasz się na wspieraniu sprzedaży, przedstawiając wyjątkowe cechy Twoich produktów i usług.
  4. Piszesz o sobie, o tym, czym firma i klienci są dla Ciebie i jak ciężko pracujesz na ich zadowolenie i swój sukces – pokazujesz ludzką, autentyczną twarz.
  5. Przedstawiasz aktualności i ciekawostki z branży w formie luźnych artykułów. Wplatasz może nawet subtelny humor. Jednym słowem – poklepujesz klientów po plecach, jak dobrych kumpli, jednocześnie przemycając przydatne treści w przystępnej formie.
  6. Budujesz coś absolutnie własnego, autorskiego i niepowtarzalnego, na przykład prowadząc sex shop, na blogu umieszczasz serię opowieści erotycznych.

Wybór należy do Ciebie.

Jak zakłada się bloga – 5 kroków

Załóżmy, ze masz już strategię, obmyśliłeś styl, masz pewne podejrzenia na temat tego, kto będzie czytał wpisy na Twoim firmowym blogu.

Co dalej?

1. Wybierz odpowiednia platformę

Odpowiednią, czyli taką, której obsługa nie będzie nastręczać Ci trudności. Nawet jeśli pisanie artykułów będziesz zlecać zdolnemu i doświadczonemu copywriterowi, będziesz mógł edytować wpisy, odpowiadać na komentarze i wrzucać zdjęcia na bieżąco.

2. Zadbaj o to, aby blog był opublikowany pod Twoim własnym adresem – bez nazwy platformy w URL

Masz promować własną firmę, a nie na przykład WordPress czy blogger.com. Adres URL Twojego bloga powinien raczej wyglądać tak: www.twojafirma.pl/blog, lub www.blog.twojafirma.pl – jeśli będzie prowadzony w subdomenie. Możesz również zdecydować się na prowadzenie bloga pod nazwą odzwierciedlającą jego tematykę. Wtedy konieczne będzie wykupienie odpowiedniej domeny. Upewnij się, czy domena, która pasuje do nazwy Twojego bloga, nie jest już przez kogoś zajęta.

Dobrze przemyśl ten wybór. Domena zawierająca zbyt długą nazwę, jest nieczytelna i trudna do zapamiętania. Wyobrażasz sobie, żeby klient zapamiętał coś takiego:
www.blogoomeblachnajlepszychdomałychmieszkań.pl? Nie sądzę. Ale www.malemeble.pl – już lepiej.

Polecam jednak prowadzenie bloga firmowego w katalogu, a więc przyjmującego taką postać: www.twojafirma.pl/blog. Dlaczego?

  • blog będzie kojarzony z marką strony głównej;
  • artykuły będą pojawiać się w wyszukiwarce na wiele słów kluczowych – poprawa pozycjonowania;
  • wzrost ruchu na blogu korzystnie wpłynie na ruch w całym serwisie www;
  • dzięki temu, że użytkownicy będą udostępniać wpisy, strona www pozyska naturalne linki.

3. Wybierz gotowy szablon graficzny, odpowiedni dla tematyki lub zamów stronę www z dedykowanym designem

Platformy blogowe mają szeroki wybór darmowych szablonów z możliwością wymiany zdjęć i modyfikacji układu poszczególnych modułów. Jeśli jednak jesteś wymagający i chcesz, by Twój blog był naprawdę wyjątkowy pod każdym względem, możesz:
– wybrać jeden z płatnych i zapewne rzadziej wykorzystywanych przez bloggerów szablonów
– zamówić dedykowaną grafikę, co jest rozwiązaniem kosztownym, ale jedynym dającym prawdziwą gwarancję unikalności.

4. Dostosuj funkcjonalności na platformie do swoich oczekiwań i potrzeb

  • zdecyduj, czy umożliwisz czytelnikom zapisanie się na powiadomienia o nowych wpisach;
  • określ, czy potrzebujesz wtyczek do serwisów społecznościowych. Nie umieszczaj ich, jeśli mają kierować czytelników w próżnię.
    Niby oczywiste, ale takie martwe wtyczki naprawdę się spotyka.

5. Zdecyduj, kto będzie tworzył artykuły i kto je będzie zamieszczał

Nie można dopuścić do sytuacji, kiedy blog będzie istniał, ale nic się nie będzie na nim działo. Na początku można samemu prowadzić firmowego bloga, tylko czy naprawdę masz na to czas? Czy będziesz wystarczająco systematyczny? Może lepiej zlecić prowadzenie bloga firmowego wybranemu pracownikowi lub komuś spoza?

Bądź konsekwentny.

Decyzja o powstaniu bloga już zapadła. Możliwe, że poniosłeś nawet pewne wydatki na jego założenie i zdecydowałeś, że zlecisz komuś dodawanie wpisów. To nie wystarczy. Jak mawiali nasi przodkowie – pańskie oko konia tuczy, więc pilnuj swojego bloga firmowego, czyli: Monitoruj jakość treści i ich zgodność z poczynionymi wcześniej założeniami dotyczącymi tematyki i stylu.
Nawet, jeśli prowadząca blog firmowy osoba (zakładając, że nie robisz tego sam) wie, co ma robić.
– Aktywnie uczestnicz w dyskusjach pod postami…
…albo przynajmniej pojawiaj się w nich od czasu do czasu.
– Dbaj o język.
Jeśli poprawność językowa nie jest twoją mocną stroną dbaj, żeby wpisy czy odpowiedzi na komentarze zobaczył ktoś, kto wychwyci i poprawi ewentualne błędy.

Nie ma nic gorszego, niż ośmieszyć się przed całym internetem, jako osoba, która nie potrafi sklecić poprawnie zdania po polsku, jak się potocznie mówi. Wprawdzie zdanie typu „Mogie panstwu pomuc w karzdej sprawie dotyczoncej remątu łazienki” ma duże szanse na rozgłos na forach typu „Polszczyzna mnie bije”, ale chyba nie o taki rodzaj rozgłosu i reklamy chodzi. Nie daj się skusić powiedzeniem „Niech mówią byle jak, byle mówili”.

Po starcie, czyli jak pisać dobre artykuły na bloga?

Przede wszystkim zdefiniujmy, co rozumiemy pod określeniem „dobry artykuł”, czy „dobry wpis”:

  1. Przykuwający uwagę.
  2. Pobudzający do pozostawiania komentarzy.
  3. Na tyle wartościowy i interesujący, że czytelnicy będą się dzielić linkiem do niego.
  4. Taki, który sprawia, że czytelnicy nie mogą doczekać się kolejnego.
  5. Przyjemny w odbiorze, ale też zgodny z naszą strategią pozycjonowania strony (bloga), czyli zawierający słowa kluczowe.

Twoje artykuły będą dobre, jeśli znasz się dobrze na tym, o czym piszesz. Czytelnicy nie lubią lania wody, ani stwarzania pozorów wiedzy na jakikolwiek temat. Pisz o wszystkim, co może zainteresować odbiorców. Jak ocenić, czy teksty im się podobają? Po prostu zacznij i pisz… zauważysz z pewnością, które artykuły są odwiedzane częściej, linkowane i komentowane. Idź w tym kierunku.

Twórz ankiety typu „o czym chcecie przeczytać następnym razem?” To bardzo prosta i skuteczna metoda pokazania klientom, czytelnikom Twojego firmowego bloga, że zależy Ci na ich zainteresowaniu i uważasz ich za współautorów. Stają się nimi faktycznie, choćby komentując umieszczane przez Ciebie treści. Metodę tę stosuj jednak z wyczuciem, żeby nie stworzyć wrażenia, że tak naprawdę prowadzisz bloga firmowego od niechcenia i bez pomysłu.

Zamieszczaj gościnne publikacje – na przykład innych blogerów poruszających podobne zagadnienia. Oczywiście przy założeniu, że publikacja odbywa się za wiedzą i zgodą autora.

Tytuł artykułu

Prawdziwym, choć czasem niedocenionym kluczem do sukcesu artykułu, jest jego tytuł. To on przykuwa pierwsze spojrzenie i sprawia, że czytelnik zatrzyma się i pochyli nad treścią, albo nie. Twoje artykuły konkurują z tysiącami innych i po prostu mogą przepaść w morzu tych, o bardziej intrygujących tytułach.

Pomysłów na dobry tytuł jest wiele i każdy autor ma jakieś swoje ulubione rozwiązania, które stosuje w rozmaitych wariacjach. Na przykład tytuł w formie pytania – tezy, której rozwinięcie znajduje się w treści. Inną popularną formą jest wypunktowanie, w stylu „10 pomysłów na to, o czym pisać na blogu firmowym”. Z jakiegoś powodu czytelnicy bardzo to lubią i chętnie dzielą się linkami do takich artykułów, co przecież jest bardzo pożądanym przez autorów zjawiskiem.

Promocja dźwignią… popularności

Blog istnieje, artykuły powstają, czas na promocję. Nie licz jedynie na gości, którzy odnajdą Twój blog w wyszukiwarce lub trafią do Ciebie przez link zamieszczony gdzieś przez czytelnika.

Sam aktywnie promuj swojego bloga firmowego. Na przykład zamieszczając link w stopce wiadomości e-mail czy w poście na forum. Odwiedzaj fora i grupy w serwisach społecznościowych, tematycznie związane z blogiem i zapraszaj czytelników. Oczywiście z zachowaniem zasad netykiety, żeby Twoje posty nie zostały uznane za spam. Nie bądź w żaden sposób nachalny. Czytaj regulaminy forów i grup. Nie przekraczaj ich, bo w ten sposób tylko sobie zaszkodzisz i pozostawisz niesmak.

No i oczywiście zawsze pamiętaj o poprawności każdej treści umieszczanej w internecie, która ma jakikolwiek związek z Twoim blogiem firmowym. Autokorekta jest powszechnie dostępnym i pożytecznym narzędziem – korzystaj z niej.

Tak więc do dzieła! Jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś, zakreśl sobie dzisiejszą datę w kalendarzu i podpisz: zakładam firmowego bloga! A jeśli potrzebujesz w tym pomocy, skontaktuj się z nami!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *