Blog

Naming – jak nazwać swoją firmę?

Blog

jak nazwać firmę?

Wiele myślałam o tym, jak nazwać swoją firmę. Mówi się, że tworzyć coś dla siebie, jest zawsze znacznie gorsze, niż dla kogoś. Może odrobinę jest w tym racji, ponieważ z doświadczenia wiem, że gdy już miałam jakiś pomysł, to niestety szybko z niego rezygnowałam.

Co powinno znaleźć się w nazwie firmy? Wiele, jeśli chodzi o sukces małych firm. Prawdziwa nazwa sprawia, że w niewielkim mieście będzie ona kojarzona, rozpoznawalna oraz ceniona przez większość osób. To właśnie nazwa powinna sprawić, że o Twojej firmie będą mówić wszędzie tam, gdzie efektywnie działasz. Powszechnie uważa się, że idealna nazwa dla firmy to taka, która przekazuje wiedzę, wartości i wyjątkowe cechy produktu lub usługi.

Istnieje spora grupa ekspertów, którzy uważają, że najlepsze nazwy to nazwy abstrakcyjne. Inni uważają, że nazwy muszą uczyć (dzięki temu klienci wiedzą, czym zajmuje się firma). Inna grupa sądzi, że wystarczy niewielka zmiana w pisowni konkretnego słowa. Bardzo popularne stało się łączenie dwóch lub trzech słów. Rzekomo takie nazwy stają się niezapomniane. Przykładowo: Compact bądź Compaq lub też Italiatour (Italia z języka włoskiego, natomiast tour z języka angielskiego). W rezultacie powstają całkowicie nowe słowa, których nie spotkamy w słowniku.

Nazwa dla biznesu stanowi fundament, na którym buduje się całą podstawę i strukturę działalności.

W rzeczywistości, każda nazwa może okazać się skuteczna pod warunkiem, że zostanie ona poparta odpowiednią strategią marketingową. Oto, co trzeba wziąć pod uwagę, wybierając dla firmy najbardziej odpowiednią i skuteczną nazwę.

Korzystać z firmy namingowej, czy też nie korzystać…

Pomysł na dobrą nazwę firmy może okazać się bardzo skomplikowanym procesem. Można rozważyć konsultacje z ekspertem, zwłaszcza, jeśli uważasz, że nazwa firmy może mieć wpływ na jej sukces. Doświadczone agencje namingowe posiadają rozbudowany system tworzenia nowych nazw oraz znają różnorakie sposoby ich tworzenia. Mogą doradzić oraz wyjaśnić, dlaczego jedne nazwy są dobre, a drugie, dlaczego mogą okazać się nieodpowiednie dla Twojego biznesu.

Minusem jest koszt. Prześledziłam zagraniczne rynki. Profesjonalne firmy zajmujące się tworzeniem nazw dla przedsiębiorstwa mogą zażądać nawet 80.000 dolarów. Sporo, co? Może się to wydawać kolosalną kwotą, ale rzeczywiście takie stawki proponują najlepsze agencje na świecie. W cenie tej zwykle wliczone są inne prace nad identyfikacją wizualną firmy, projektowaniem graficznym. Oczywiście w Polsce cennik namingu wygląda nieco inaczej. Stawki zaczynają się od kilku tysięcy i rosną w górę, w zależności np. od ilości serii akceptacji.

Kończąc opis „fachowej pomocy” przeczytajcie krótką anegdotę na temat tego, ile kosztował jedną z firm brak wiedzy i analizy rynku.
Parę dni temu głośno było o belgijskich czekoladkach i pralinkach, produkowanych pod nazwą ISIS. Twórcy zauważyli znaczny spadek sprzedaży, nie zdając sobie sprawy, z czego on tak naprawdę może wynikać. Dodam jeszcze, że przez 90 lat czekoladki znane były na całym świecie pod nazwą IS (Italio Suisse). Właściciele postanowili zmienić nazwę, chcąc podkreślić w ten sposób swój belgijski rodowód. Jako, że czekoladki eksportowane były głównie na rynek Stanów Zjednoczonych, nazwę zaczęto kojarzyć z… z dżihadystami (ISIS jest akronimem organizacji Państwo Islamskie Iraku i Lewantu). Rozpoczęto ponownie rebranding, a straty oszacowano na 2-3 mln euro. Brak wiedzy, analizy rynku, opinii społeczeństwa, okazał się kosztownym błędem, przez który firma na nowo musi budować swoją markę. Tym razem pod nazwą Libeert.

JAK STWORZYĆ NAZWĘ DLA FIRMY?

Abym mogła przedstawić Ci kilka rad, musisz najpierw odpowiedzieć sobie na to pytanie:

Co nazwa ma mówić o firmie / o Tobie?

Nazwa podkreśla i wzmocnią zasadnicze elementy Twojej działalności. Jeśli Twój biznes nie ma dużej konkurencji, znalazłeś nisze na rynku, wiesz, po co prowadzisz biznes, to z pewnością wszystkie te elementy powinieneś podkreślić w swojej nazwie.

Nazwa firmy dostarcza twoim konsumentom informacji o działalności. Ludzie wolą słowa, które nie tylko rozumieją, ale mogą również odnieść bądź porównać do czegoś. Dlatego powszechnie potępia się stosowanie ciągu cyfr lub liter. Jest to stanowczo zły wybór, ponieważ kompletnie nie zapada w pamięci. Pierwszeństwo w tworzeniu nazw mają kombinacje znanych słów, niż same pojedyncze słowa.

Zapamiętałbyś taką nazwę firmy? 8453drukarnia. Ale już „07 zgłoś się” pewnie tak. Sądzę również, że lepiej unikać „obciachowych nazw”

Znaczące nazwy – wystrzegać się takich!

Z drugiej strony, nazwa firmy nie powinna być zbyt znacząca, na przykład „Warszawskie Centrum Bioenergoterapeutki” (wymyśliłam). I teraz pojawia się problem: co w przypadku, gdy firma będzie chciała utworzyć swoje kolejne oddziały w innych miastach, a nawet wyjść poza Polskę? Jak będą odbierać klienci nowy oddział np. we Wrocławiu bądź w Berlinie? A co jeśli firma będzie chciała powiększyć swój zakres usług o inne zabiegi?

Jak widzisz, nazwa firmy może okazać się również bardzo znacząca. Nazwy opisowe mówią konkretnie o biznesie – to, co robi, gdzie się znajduje i tak dalej. Nazwy sugestywne są bardziej abstrakcyjne. Skupiają się na tym, o czym jest nasz biznes.

Wybierając nazwę dla swojej firmy, warto zastosować tych kilka wskazówek:

  • wybierz nazwę, która będzie atrakcyjna nie tylko dla Ciebie, ale również dla potencjalnych klientów
    możesz wybrać zabawną, zaskakującą lub znajomą nazwę, z którą kojarzą się miłe wspomnienia. Taki zabieg sprawi, że klienci będą emocjonalnie odbierać Twoją działalność
  • nazwa musi być łatwa do zapamiętania
  • warto wybrać nazwę, którą zapisuje się tak, jak się słyszy. Lepiej unikać sytuacji, gdy klienci za każdym razem mają pytać o poprawny zapis słów
  • Nie należy wybierać nazwy, która jest długa bądź też myląca
  • Trzymaj się z dala od „wymyślnych” słów, połączeń, które tak naprawdę tylko ty rozumiesz
  • Twórz, zapisuj, sprawdzaj

Nastały czasy, że prawie każde istniejące słowo jest znakiem zastrzeżonym, dlatego coraz popularniejsze staje się łączenie słów lub ich kilku sylab. Wymyślone nazwy, niemające swojego potwierdzenia w słowniku, mogą okazać się lepsze, niż istniejące już frazy. Np. Moja nazwa firmy wzięła się od pierwszych słów dwóch wyrazów: content oraz websites. W efekcie powstało „Contweb”.

Sprawdź, czy nazwa nie jest zastrzeżonym znakiem towarowym

Kiedy już wybrałeś kilka najodpowiedniejszych nazw, powinieneś zrobić research, czy dana nazwa nie jest znakiem towarowym. Warto zrobić to na samym początku poszukiwań. Jeśli nie sprawdzisz nazwy, a jakaś firma dowie się, że naruszasz ich nazwę handlową, mogą bardzo szybko zwrócić Ci uwagę i rozpocząć spór w tej sprawie. Dlatego warto unikać takich problemów, zwłaszcza gdy dopiero rozpocząłeś swój biznes. Aby zweryfikować swój wybór, należy sprawdzić dokładnie dostępne bazy w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Istnieje także możliwość oceny nazwy firmy przez prawnika.

Link do bazy Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej

Analiza końcowa

Jak można dokonać ostatecznej decyzji? Przypomnijmy sobie wszystkie początkowe kryteria. Która nazwa najlepiej pasuje do celów Twojej firmy? Która nazwa najtrafniej opisuje firmę oraz jej działalność?

Przed podjęciem ostatecznej decyzji, niektórzy przedsiębiorcy wykonują badania konsumenckie, sprawdzając w ten sposób, która nazwa jest lepiej postrzegana.A ty, spróbuj przeczytać każdą nazwę na głos, zwracając uwagę na jej brzmienie. Jeśli przewidujesz w przyszłości prowadzenie reklamy, to również przy wyborze warto wziąć to pod uwagę.

Należy pamiętać, że profesjonalne firmy namingowe poświęcają od sześciu tygodni do sześciu miesięcy na wymyślenie odpowiedniej nazwy dla firmy. Prawdopodobnie nie będziesz miał tyle czasu, ale uważam, że jeśli sam masz wybierać nazwę dla swojej działalności, to lepiej abyś spędził trochę więcej czasu, niż tylko kilka minut.

Po podjęciu decyzji, natychmiast możesz budować swoją działalność. Twoja nazwa jest pierwszym krokiem w kierunku tworzenia silnej tożsamości firmy, takiej, która przetrwa wieki.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *