Blog

Webwriting – na czym polega, zasady pisania do internetu

Blog

webwriting copywriting pisanie tekstów na zamówienie

Copywriting jest zajęciem wciąż zyskującym na popularności. Odkąd powstała potrzeba tworzenia tekstów na potrzeby reklamy i wraz z rozwojem technologii, webwriting ciągle się rozwija, przybierając nowe formy.

Na czym polega webwriting?

Mówiąc najprościej webwriting, jak sugeruje nazwa, to profesjonalne pisanie tekstów na potrzeby stron internetowych. Dlaczego webwriting różni się od innych technik tworzenia tekstów? To proste – zasady pisania do internetu są dostosowane do tego, w jaki sposób czytamy treści internetowe. W skrócie, webwriting odpowiada po prostu na specyficzne preferencje internautów w zakresie przyswajania słowa pisanego.

4 podstawowe zasady pisania do internetu

Tekst umieszczony na stronie internetowej powinien być:

  1. Zwięzły.
  2. Rzeczowy.
  3. Prosty i zrozumiały.
  4. Zachęcający do konwersacji.

A teraz po kolei omówimy każdą z tych cech.

ZWIĘZŁOŚĆ TEKSU

Teksty prezentowane w sieci nie mogą być zbyt długie. Wyniki badań dowodzą, że użytkownicy sieci skupiają się najbardziej na górnych partiach tekstu. Wraz z jego długością, spada poziom uwagi poświęcanej na czytanie. Z drugiej strony, zasady optymalizacji strony internetowej pod najpopularniejszą wyszukiwarkę Google wymagają raczej dłuższych tekstów. Należy więc poszukać tak zwanego złotego środka, na przykład umieszczając najistotniejsze dla czytelnika treści na początku tekstu. W środku tekstu powinno znaleźć się zaś szersze rozwinięcie danego zagadnienia.

Tworzenie artykułu na stronę internetową zaleca się zacząć od pogrupowania informacji, jakie chcemy przekazać. Stosując tak zwaną zasadę odwróconej piramidy, na samym początku tekstu, w tak zwanym leadzie, umieszczamy najważniejsze informacje oraz te, które najszybciej przykują uwagę czytelników. Należy także zachować ciekawą formę np. podzielić treść na nagłówki, akapity, dodać wypunktowania itd. Mamy wtedy duże szanse, że użytkownik przeczyta tekst do końca.

RZECZOWOŚĆ TEKSTU

Polega na unikaniu zbędnych słów. W tekście powinny znaleźć się tylko konkretne informacje, bez „wypełniaczy”, czyli na przykład powtarzających się treści, tylko ubranych w inne słowa. Przystępując do tworzenia tekstu na stronę internetową powinniśmy dobrze wiedzieć:

  • do kogo kierujemy artykuł;
  • co chcemy przekazać;
  • jaki cel chcemy osiągnąć przekazując wybrane treści.

Trzymajmy się planu i nie dajmy się skusić nabijaniem tekstu zbędnymi ozdobnikami. Jeśli musimy stworzyć tekst o określonej objętości, a czujemy, że temat został wyczerpany, najprawdopodobniej zebraliśmy zbyt mało informacji.

W takim wypadku, należy poszukać źródeł wiedzy w danej dziedzinie, z których jeszcze nie korzystaliśmy, a które mogłyby wnieść nowe, istotne informacje. Nasz tekst będzie prawdopodobnie wymagał „przebudowania”. Podejdźmy do tego z należytą starannością.

Pamiętajmy o zasadzie odwróconej piramidy. Nie traktujmy informacji znalezionych podczas ponownego researchu, jak dodatkowych zapychaczy tekstu. Mogą one być dla naszych czytelników równie interesujące, a nawet bardziej przykuwające uwagę od tych znalezionych i wybranych pierwotnie. Niestety, jeśli umieścimy je na dole „piramidy zainteresowania”, istnieje duże prawdopodobieństwo, że umkną uwadze czytelników. Mówiąc kolokwialnie – zmarnują się.

PROSTOTA TEKSTU NA STRONIE INTERNETOWEJ

  1. Unikamy długich zdań wielokrotnie złożonych. Męczą one oko. Krótkie zdania po prostu szybciej się czyta i łatwiej przyswaja.
  2. Stosujmy zasadę, jedna myśl na jedno zdanie.
  3. Szyk zdań utrzymujmy w schemacie podmiot blisko orzeczenia i przymiotnik przed podmiotem.
  4. Unikajmy zaimków i zaprzeczeń.

Starajmy się zapisywać liczby cyframi. Oczywiście mając na uwadze fakt, że na przykład „1 raz” nie tylko niezbyt dobrze wygląda, ale też niejednoznacznie informuje nas, czy chodzi o pierwszy raz, czy jeden raz.

Inaczej będziemy realizować koncepcję prostoty tekstu lifestylowego do poczytania przy kawie, inaczej opis produktu w sklepie internetowym, a jeszcze inaczej tekst specjalistyczny. W ostatnim przypadku nie unikniemy wprawdzie branżowego słownictwa, niezrozumiałego dla ogółu, ale ogólne zasady pozostaną te same – jak najmniej skomplikowane zdania, odpowiedni szyk i brak zbędnych upiększeń.

KONWERSACYJNOŚĆ TEKSTU

Zwracajmy się do czytelnika w pierwszej osobie, zadawajmy mu pytania, używajmy pobudzającego do działania trybu rozkazującego.

Używanie pierwszej osoby, czyli zwracanie się bezpośrednio do czytelnika, przełamuje barierę między nim, a autorem. Sprawia, że czuje się on jak uczestnik rozmowy, nie bierny odbiorca tekstu. Służą temu też pytania kierowane w tekście bezpośrednio do niego.

W zależności od sytuacji, możemy też zastosować zabieg stylistyczny znany jako pluralis modestiae (łac. „liczba mnoga skromności”), czyli używanie w tekście pierwszej osoby liczby mnogiej. Daje to nam efekt robienia z czytelnikiem czegoś wspólnie, przekonanie, że przekazywane treści dotyczą w równym stopniu autora, co odbiorcy. Jak zapewne zauważyliście, zabieg pluralis modestiae jest stosowany również w niniejszym tekście…

Dobrym rozwiązaniem jest zastosowanie czynnej, a nie biernej formy zdań. O czym mowa?

Oto jeden prosty przykład:

– Tekst jest pisany przez webwritera. – Forma bierna.
– Webwriter pisze tekst. – Forma czynna.

Publikacja w sieci – jak przygotować tekst na stronę internetową?

Kiedy już stworzymy tekst zgodny z powyższymi zasadami, powinniśmy zadbać o jego przejrzystość. Tekst nie może stanowić jednej, mało czytelnej bryły. Oczywiście jak każdy, nie tylko webowy, powinien być podzielony na akapity (absolutna podstawa).

Innym zabiegiem, istotnym dla uzyskania przejrzystości tekstu, są wyróżnienia, takie jak pogrubianie śródtytułów, wyróżnienie najistotniejszych fragmentów i wyrównanie tekstu.

Musimy więc sprawić, by blok tekstowy był przyjemny dla oka, a tym samym łatwiejszy w odbiorze. Nieco więcej powiemy o tym poniżej, w części poświęconej user experience.

Inną cechą odróżniającą teksty na stronach internetowych od tekstów publikowanych na przykład w gazetach, czasopismach, są hiperłącza, czyli linki umieszczane w tekście. Stanowią one dopełnienie tematów tekstów, w których zostały umieszczone, a ponadto podnoszą możliwości naszej strony w kwestii optymalizacji pod kątem pozycjonowania.

User experience, a dobry tekst na stronie

Coraz więcej portali idąc z duchem czasu, na etapie projektowania strony zatrudnia specjalistów user experience (UX). Najczęściej spotykanym poglądem na temat rozwiązań z zakresu UX jest przekonanie, że dotyczą one jedynie wyglądu. Strona ma być po prostu przyjemna dla oka. Nie do końca chodzi tylko o to…

User experience (ang.: doświadczenie użytkownika), to całokształt działań dążących do stworzenia idealnego projektu strony z punktu widzenia użytkownika. Dotyczy więc prawidłowego rozmieszczenia tekstu w ilości zoptymalizowanej tak, by dostarczyć jak najwięcej niezbędnej treści, a jednocześnie nie przeładować nim strony. Widzimy więc, że pisanie zgodne z zasadami webwritingu, to również pisanie z myślą o dostosowaniu tekstu do wytycznych user experience.

Czytelnicy w sieci są niecierpliwi. Badania eyetracking dowodzą, że raczej skanujemy tekst wzrokiem, skupiając się na jego górnej części, a następnie „zjeżdżamy” wzrokiem w dół, wzdłuż lewej krawędzi. Tworzy to schemat kształtem przypominający literę T. Tak właśnie powinien być umieszczony blok tekstowy na stronie, wyrównany do lewej krawędzi, by przykuć największą uwagę czytelnika.

Webwriting – dlaczego warto trzymać się zasad pisania?

Technika webwritingu dostosowuje tekst do specyficznych oczekiwań użytkowników sieci. Dlatego spełniając wszelkie kryteria profesjonalnego pisania możemy oczekiwać, że nasze treści będą cieszyć się dużo większym zainteresowaniem. O ile artykuły będą nie tylko prawidłowo skonstruowane, ale też będą zawierały pożyteczne treści, użytkownicy nie tylko wrócą po więcej, ale też chętnie podzielą się nimi z innymi, linkując naszą stronę na forach, grupach o podobnej tematyce bądź w mailach.

Internet zawiera miliony mniej i bardziej interesujących treści. Tekst, który nie „spodoba się” algorytmom wyszukiwarki i nie przykuje uwagi czytelnika od razu, zginie wśród wielu innych odwracających uwagę. Mamy zaledwie kilka sekund na przykucie uwagi użytkownika odwiedzającego naszą stronę i sprawienie, by na niej został. Pierwsze wrażenie jest więc tu wyjątkowo istotne, a jak wiadomo, mamy okazję zrobić je tylko raz.

Podsumowanie

Użytkowników internetu wciąż przybywa. Wśród aktywności podejmowanych w sieci wymienić można:

  • zakupy;
  • sprzedaż;
  • reklamę własnego biznesu;
  • poszukiwanie informacji;
  • dzielenie się doświadczeniami z różnych dziedzin aktywności osobistej i zawodowej;
  • nawiązywanie przyjaźni;
  • poszukiwanie życiowego partnera;
  • i wiele innych…

Każda z wymienionych dziedzin, to tysiące artykułów, opisów, wpisów na blogach i innych treści. Ogromny rynek dla pracy webwritera. Nie mniejsza jest też konkurencja na tymże rynku, dlatego chcąc przekuć pisanie do internetu nie tylko w pasję, ale też w źródło dochodu, musimy stosować się do zasad wymienionych w niniejszym artykule.

Dobrze, jeśli biorąc się za webwriting, wiemy, czym są cechy takie jak poprawność językowa, szybkość w formułowaniu myśli na piśmie, kreatywność i pracowitość. Doświadczony copywriter musi pamiętać, że e-czytelnicy są specyficzni i dla nich trzeba wykształcić zupełnie inny styl twórczości.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *