Media społecznościowe to doskonały i już niemalże niezbędny element działalności każdego przedsiębiorstwa. Jeśli chcesz, by służyły one dobrze Twojej firmie, musisz pamiętać o wystrzeganiu się kilku najczęstszych błędów. Które z nich znalazły się w naszym zestawieniu? Sprawdź!
Błąd 1 – Brak planu
Mówiąc krótko – nie wiesz co chcesz robić w social media. Do tego punktu można zaliczyć m.in.:
- brak konkretnego celu (nie wiesz co działania w mediach społecznościowych mają przynieść Twojej firmie),
- brak grupy docelowej (nie wiesz do kogo kierujesz komunikaty i swoją ofertę),
- brak koncepcji (nie masz pomysłu na profil i publikowane posty).
Jakie są skutki takich działań? Najczęściej jest to profil niezwykle chaotyczny, na którym publikowane jest „wszystko i nic” – od specjalistycznych artykułów branżowych po śmieszne filmiki z kotami. Nie ma jednak w tym jednego głosu, spójnego pomysłu. Przez to firma sprawia wrażenie zwyczajnie niezorganizowanej.
Błąd 2 – Kupione lajki
Podstawowa zasada w social media – liczy się jakość, a nie ilość. Jednym z częstych błędów są tzw. farmy lajków, czyli profile, które kupują polubienia strony. Dlaczego takie działania są niekorzystne dla firmy?
Po pierwsze, obniżają zasięg postów – tzn. zmniejszają liczbę osób, którym zostaną wyświetlone publikowane przez Ciebie treści. Wystarczy, że algorytm wykryje, że w gronie Twoich fanów znajduje się wielu tzw. nieaktywnych użytkowników. Co więcej, często takie zachowania zauważają sami fani – bo jak to możliwe, że mała lokalna firma, która założyła swój profil tydzień temu ma 5 tysięcy fanów?
Co najważniejsze – kupione lajki nie tylko mogą zniechęcić innych internautów do Twojej firmy, ale i nie generują w żaden sposób zysku. Fikcyjny użytkownik nie kupi przecież Twojego produktu.
Błąd 3 – Marka w centrum uwagi
Jeden z niezwykle powszechnie popełnianych błędów – traktowanie swojego profilu w mediach społecznościowych jako miejsca reklamy. Po czym poznać takie profile? Znajdziesz na nich posty, które poruszają wyłącznie temat marki i jej produktów.
Nie mówimy, że masz całkowicie zrezygnować z promowania swojej oferty. Takie treści powinny się jednak pokazywać na profilu raz na jakiś czas. Warto także dodawać informacje o wyprzedażach czy linkować przecenione produkty. Dzięki temu Twoja firma sprawi wrażenie, że nie zależy jej wyłącznie na sprzedaży, a na dobru klientów.
Błąd 4 – Błędne użycie hashtagów
Razem z social media pojawiły się hashtagi – słowa klucze, które umożliwiają innym użytkownikom znajdowanie treści. Obecnie są stosowane głównie na Instagramie i Twitterze. Czy wiesz jak dobrze korzystać z hashtagów?
Przede wszystkim, nie spamować – nie używaj nadmiernej ilości hashtagów, w szczególności na portalach, na których nie są zbytnio lub w ogóle stosowane. Po drugie, nie opisuj postów znacznikami, które w żaden sposób nie odnoszą się do treści czy profilu marki.
Błąd 5 – Zbyt dużo treści
Mówiąc o dużej ilości treści, mamy na myśli zarówno częstotliwość publikacji, jak i długość postów. W tej kwestii lepiej stosować się do zasady „Co za dużo, to nie zdrowo”. Dlaczego? Otóż:
- internauci nie lubią spamu,
- internauci nie lubią zbyt długich tekstów.
Jeśli Twoje posty będą zbyt często wyświetlać im się na stronie głównej, część z nich zacznie to irytować i prawdopodobnie odlajkują Twoją stronę. Jeśli natomiast treść posta będzie zbyt długa, zapewne zrezygnują z czytania i zwyczajnie go pominą.
Błąd 6 – Językowe i inne… gafy
Dla nas jedna z najgorszych i najczęściej popełnianych wpadek na profilach w mediach społecznościowych. Co można do nich zaliczyć?
- Błędy językowe (ortograficzne, interpunkcyjne itd.).
- Publikowanie niesprawdzonych informacji.
- Publikowanie niesprawdzonych linków.
- Mylenie faktów i osób.
Warto poruszyć w tym miejscu też problem niedostosowania języka do grupy docelowej. Nie możesz kierować zbyt oficjalnych komunikatów do młodzieży czy pisać w luzacki sposób, jeśli próbujemy dotrzeć z naszą ofertą do poważnych biznesmenów.
Błąd 7 – Brak ducha społeczności
O ważności tego punktu najlepiej świadczy chyba fakt, że przecież w samej nazwie tego rodzaju mediów znajduje się społeczność. Co można zaliczyć do takich błędów? Przede wszystkim brak uczestnictwa w relacjach z fanami i klientami – nieodpowiadanie na ich komentarze, udostępniane posty czy prywatne wiadomości. Skoro ktoś poświęcił swój czas, żeby coś napisać do Twojej marki, to grzecznie byłoby mu odpisać, prawda?
Po drugie – za niezwykle niekorzystne uznaje się takie zachowania jak publikowanie negatywnych postów o konkurencji czy byłych pracownikach. Za najgorsze (i co gorsza, nadal występujące) musimy jednak uznać odpowiadanie na niesprzyjające opinie klientów w sposób niekulturalny, agresywny czy wręcz wulgarny. We współczesnych czasach takie podejście niemalże gwarantuje firmie utratę nie jednego, ale dziesiątek czy nawet setek klientów. Wystarczy jeden zrzut ekranu opublikowany w sieci.
Do listy moglibyśmy dodać jeszcze co najmniej kilka błędów, które są często popełniane przez moderatorów profili w mediach społecznościowych. A co Wy myślicie na ten temat? Czy jest jakiś błąd, o którym Waszym zdaniem powinniśmy wspomnieć?