Blog

Najczęstsze błędy w social media

Blog

błędy w mediach społecznościowych

Media społecznościowe to doskonały i już niemalże niezbędny element działalności każdego przedsiębiorstwa. Jeśli chcesz, by służyły one dobrze Twojej firmie, musisz pamiętać o wystrzeganiu się kilku najczęstszych błędów. Które z nich znalazły się w naszym zestawieniu? Sprawdź!

Błąd 1 – Brak planu

Mówiąc krótko – nie wiesz co chcesz robić w social media. Do tego punktu można zaliczyć m.in.:

  • brak konkretnego celu (nie wiesz co działania w mediach społecznościowych mają przynieść Twojej firmie),
  • brak grupy docelowej (nie wiesz do kogo kierujesz komunikaty i swoją ofertę),
  • brak koncepcji (nie masz pomysłu na profil i publikowane posty).

Jakie są skutki takich działań? Najczęściej jest to profil niezwykle chaotyczny, na którym publikowane jest „wszystko i nic” – od specjalistycznych artykułów branżowych po śmieszne filmiki z kotami. Nie ma jednak w tym jednego głosu, spójnego pomysłu. Przez to firma sprawia wrażenie zwyczajnie niezorganizowanej.

Błąd 2 – Kupione lajki

Podstawowa zasada w social media – liczy się jakość, a nie ilość. Jednym z częstych błędów są tzw. farmy lajków, czyli profile, które kupują polubienia strony. Dlaczego takie działania są niekorzystne dla firmy?

Po pierwsze, obniżają zasięg postów – tzn. zmniejszają liczbę osób, którym zostaną wyświetlone publikowane przez Ciebie treści. Wystarczy, że algorytm wykryje, że w gronie Twoich fanów znajduje się wielu tzw. nieaktywnych użytkowników. Co więcej, często takie zachowania zauważają sami fani – bo jak to możliwe, że mała lokalna firma, która założyła swój profil tydzień temu ma 5 tysięcy fanów?

Co najważniejsze – kupione lajki nie tylko mogą zniechęcić innych internautów do Twojej firmy, ale i nie generują w żaden sposób zysku. Fikcyjny użytkownik nie kupi przecież Twojego produktu.

Błąd 3 – Marka w centrum uwagi

Jeden z niezwykle powszechnie popełnianych błędów – traktowanie swojego profilu w mediach społecznościowych jako miejsca reklamy. Po czym poznać takie profile? Znajdziesz na nich posty, które poruszają wyłącznie temat marki i jej produktów.

Nie mówimy, że masz całkowicie zrezygnować z promowania swojej oferty. Takie treści powinny się jednak pokazywać na profilu raz na jakiś czas. Warto także dodawać informacje o wyprzedażach czy linkować przecenione produkty. Dzięki temu Twoja firma sprawi wrażenie, że nie zależy jej wyłącznie na sprzedaży, a na dobru klientów.

Błąd 4 – Błędne użycie hashtagów

Razem z social media pojawiły się hashtagi – słowa klucze, które umożliwiają innym użytkownikom znajdowanie treści. Obecnie są stosowane głównie na Instagramie i Twitterze. Czy wiesz jak dobrze korzystać z hashtagów?

Przede wszystkim, nie spamować – nie używaj nadmiernej ilości hashtagów, w szczególności na portalach, na których nie są zbytnio lub w ogóle stosowane. Po drugie, nie opisuj postów znacznikami, które w żaden sposób nie odnoszą się do treści czy profilu marki.

Błąd 5 – Zbyt dużo treści

Mówiąc o dużej ilości treści, mamy na myśli zarówno częstotliwość publikacji, jak i długość postów. W tej kwestii lepiej stosować się do zasady „Co za dużo, to nie zdrowo”. Dlaczego? Otóż:

  • internauci nie lubią spamu,
  • internauci nie lubią zbyt długich tekstów.

Jeśli Twoje posty będą zbyt często wyświetlać im się na stronie głównej, część z nich zacznie to irytować i prawdopodobnie odlajkują Twoją stronę. Jeśli natomiast treść posta będzie zbyt długa, zapewne zrezygnują z czytania i zwyczajnie go pominą.

Błąd 6 – Językowe i inne… gafy

Dla nas jedna z najgorszych i najczęściej popełnianych wpadek na profilach w mediach społecznościowych. Co można do nich zaliczyć?

  • Błędy językowe (ortograficzne, interpunkcyjne itd.).
  • Publikowanie niesprawdzonych informacji.
  • Publikowanie niesprawdzonych linków.
  • Mylenie faktów i osób.

Warto poruszyć w tym miejscu też problem niedostosowania języka do grupy docelowej. Nie możesz kierować zbyt oficjalnych komunikatów do młodzieży czy pisać w luzacki sposób, jeśli próbujemy dotrzeć z naszą ofertą do poważnych biznesmenów.

Błąd 7 – Brak ducha społeczności

O ważności tego punktu najlepiej świadczy chyba fakt, że przecież w samej nazwie tego rodzaju mediów znajduje się społeczność. Co można zaliczyć do takich błędów? Przede wszystkim brak uczestnictwa w relacjach z fanami i klientami – nieodpowiadanie na ich komentarze, udostępniane posty czy prywatne wiadomości. Skoro ktoś poświęcił swój czas, żeby coś napisać do Twojej marki, to grzecznie byłoby mu odpisać, prawda?

Po drugie – za niezwykle niekorzystne uznaje się takie zachowania jak publikowanie negatywnych postów o konkurencji czy byłych pracownikach. Za najgorsze (i co gorsza, nadal występujące) musimy jednak uznać odpowiadanie na niesprzyjające opinie klientów w sposób niekulturalny, agresywny czy wręcz wulgarny. We współczesnych czasach takie podejście niemalże gwarantuje firmie utratę nie jednego, ale dziesiątek czy nawet setek klientów. Wystarczy jeden zrzut ekranu opublikowany w sieci.

Do listy moglibyśmy dodać jeszcze co najmniej kilka błędów, które są często popełniane przez moderatorów profili w mediach społecznościowych. A co Wy myślicie na ten temat? Czy jest jakiś błąd, o którym Waszym zdaniem powinniśmy wspomnieć?

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *